Training makes me smile

I morse vaknade jag pigg och lycklig- Ska träna idag!
Man blir så pigg och glad av det, både i kropp och själ.
Personligen har jag ganska stor erfarenhet av träning och hälsa, det är ett av mina allra strörsta intressen i livet. Visst är det roligt att så många i synnerlighet inom bloggosfären verkar ha fått upp ögonen för de fantastiska fördelarna med träning och hälsosam livsstil men jag tycker att det är synd när det går till överdrift. När okunskap leder till missförstånd och träningen eller kontrollen av mat blir nästintill en ohanterlig situation, något jag tyvärr också har flera års erfarenhet av. En annan sak som kan göra min konfunderad är alla dessa träningsmyter som man måste spräcka hål på, därför gör jag det nu med några få av dem:

(Dessa myter har jag koll på och hade troligtvis kunna skriva ett fördjupningsinlägg på dem alla, dock har jag valt att stödja mig på redan befintlig fakta, därför kan det kännas som om att du redan läst detta någon annanstans (BRA isåfall!)

Tre träningsmyter att dissa:

Jogging och promenad kräver lika mycket energi- 
Man menar på att samma sträcka tar längre tid för den som promenerar än den som joggar, och att detta då skulle göra att den som promenerar får ett längre (intensivare ?) pass. Detta stämmer inte. Man förbrukar ca. 30% fler kalorier av att jogga i och med att kroppen dels måste belasta sin vikt och dels för att den måste använda fler muskelgrupper. Fördelen med promenaden är dock i jämförelse med joggingen (förutsatt att man inte joggar lågintensivt), att det är just lågintensiv träning vilket gör att du kan ta en ganska rejäl promenad utan att bli lika hungrig som efter en snabb, kortare joggingtur. 

Man förbrukar dubbelt så mycket energi genom att träna på fastande mage- En myt jag får höra alldeles för ofta som tyvärr inte stämmer. Skillnaden är minimal mot att träna med en mätt mage. Dock påstår en del att de tycker att det är behagligare att äta ex. frukost efter träning och eftersom att det inte är farligt får man helt enkelt göra som man vill. Dock skulle jag personligen tycka att mat ca.1- 2 timmar innan träning ger mesta möjliga energi till att orka träna ett hårdare pass och bibehålla en balans i välmåendet.

Träningsmaskinerna på gymet visar exakt hur många kalorier jag förbränner när jag tränar-  

Ännu en otroligt vanlig träningsmyt i synnerlighet bland unga tjejer. Ska man hålla sig till kaloriräkning skulle jag tycka att det var mycket effektivare att ta reda på sina egna förutsättningar och hålla kolla på hur länge man tränar istället för hur många kalorier man förbrukar på en maskin. Dock förespråkar jag ingen av metoderna, men anledningen till att maskinerna ger felaktig information och ofta anger för hög kaloriförbrukning är att den är inställd på en "idealförbrukning" hos en person mellan 60-70 kg (det varierar). Alla har olika förutsättningar, olika hög förbränning etc. En person med mycket muskler förbrukar mer energi även i stillasittande läge, precis som en liten person förbrukar mindre än en stor.



 Mitt råd till er är att läsa er till kunnigas information kring träning innan ni börjar, träna varierat och försök hitta en träningsform som ni älskar att utöva. Det tillsammans med en balanserad kost leder till framsteg!

Nu; FITSPO









We all love VS' bodies don't we?


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!