Hairy mess- Ricinolja

Vägen till långt hår kan vara knepig för vissa och enklare för andra.
Själv har jag haft helt galet långt och tjockt hår (som jag pga. min anonymitet inte kan visa bilder på).
Det gäller dock att vara rädd om sin kropp och sitt hår. Hur man mår psykiskt, fysiskt, i kroppen och själen hänger nämligen ihop. Idag har jag fortfarande långt hår men tappade en hel del under åren då jag hade näringsbrist.

En metod jag gav mig på för att ge mitt hår en liten extra skjuts på längden var ricinoljemetoden. Ni har säkert hört talas om detta fenomen. Den går ut på att man ca 3 dagar/ veckan smetar in (i synnerlighet) hårbotten med ricinolja. Man får masssera in den rejält, låta den sitta i ca 40 min för att sedan skölja ur den. Jag var skeptiskt men efter att ha hållit på med detta i någon månad så har mitt hår blivit längre och friskare!


Dock förstår jag alla som är skeptiska till metoden eller som tycker att det blir för dyrt i längden, till mitt hår, om jag bara kör hårbottnen så går det åt ganska många flaskor- På kort tid.

Så istället har jag några småtips till er som ni kan pröva för att få ett friskare och längre hår:

♥ Borsta/ massera håret! Det stimulerar hårrötterna vilket leder till att håret växer plus att det frigör naturliga oljor som leder till ett glansigare svall.

♥ Ät, drick och sov ordentligt! Alla kroppens funktioner och delar skadas av dålig/ näringsfattig/ bristfällig kost och för lite sömn. Jag har läst medicin och vet vad jag pratar om. I synnerlighet för kvinnor är järn ett ämne vi måste få i oss då detta påverkar håret. Läs på och försök att få i dig alla vitaminer och mineraler, fetter och proteiner som din kropp behöver.

♥ Sov med fläta! Det gör att du undviker slitage på håret under natten.

♥ Undvik plattång, locktång och fön så mycket du kan, måste du använda dessa då är det bra att tillföra ett skyddsserum i håret innan du värmer det.

♥ Använd hårsnoddar utan en "metalldel", dessa leder endast till onödigt slitage på håret.

♥ Var extra rädd om håret då det är blött, krama ur det istället för att ruffsa det med handduken. Håret är extra känsligt och går lätt av när det är blött.

♥ Ha för vana att schamponera ett blött hår, skölj ur det med varmvatten (hårstrået öppnar sig). Låt det torka lite och applicera balsam när det är fuktigt. Skölj sista sköljen med kallt vatten (hårstrået sluter sig) för ett glansigare resultat när håret har torkat.

♥ Försök att använda parabenfria schampoon och balsam/ hårspray. Kolla med dem i butiken om det finns ett lite dyrare märke med bättre innehåll i flaskan!

♥ Tvätta inte håret för ofta!



Love ♥ Fruity


Kommentarer
Paulina

Bra tips ;)

2012-02-25 14:41:31
URL: http://alwayssmiile.blogg.se/
E L I N F E L I C I A S

det där måste jag nog ta och testa! :)

2012-02-25 14:42:19
URL: http://elinfelicias.blogg.se/
♫♪ Sandra T

bra tips! :)

2012-02-25 15:13:24
URL: http://sandramusic.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!